reklama

O cintoríne

Keď prekračujem  prah cintorína, vždy sa tak trochu rozcítim. Zrazu všetko vnímam akosi ostrejšie. Šepot ľudi v okolí, vtáčika čo priletel z konárov stromov, padajuci list. Zmysly sú pripravené, snáď na všetko. Áno, som dospelá, viem čo znamená smrť blízkeho človeka. Na cintorine navštevujem maminu. Ale čo dieťa? Ako možno sedem ročnému dieťatku vysvetlit celu túto atmosféru okolo dňa pamiatky zosnulých?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dieťa vníma smrť veľmi prosto. Je tu, deje sa to, niekto tu bol a niekto zas už odišiel do nebíčka. Vybrala som sa v spoločnosti dcéky a svojej rodiny na ten najvačší cintorín v republike. Košický, zvaný aj veľký verejný. Bolo to dojemné, keďže už bola tma ako v rohu. Vždy som si myslela, že tma na takomto mieste musí byť asi tá najstrašidelnejšia. Omyl. Má vysoko pietne čaro. Státisíce sviečok nám osvetľovalo cestu. Kráčali sme pomaly, opatrne, a šepkali sme , aby sme nikoho nerušili. 

Privinula som svoje dieťa, ktoré malo oči doširoka roztvorené. Aj cez všetky vrstvy oblečenia som citila, ako sa jej trepoce srdiečko. Ako malému vtáčatku. " Bojíš sa? " spýtala som sa. " Nie, ale už mi vyšla slzička" a teatrálne si vyfúkala noštek. Tesne pred tým sme totiž prechádzali okolo hrobčekov malých detí. Na každom svetili sviečky, iba na jednom v kútiku nebolo nič. Ani kvietky ani sviečky. Bol prázdny. Dcérka plakala. Opäť. Bez váhania som jej vložila do rúk sviečku, ktorú jej dedko opatrne zapálil. Položila ju tam s úsmevom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na svete je to tak. Dospeláci dokážu smútiť za blízkym človekom, aj vnímať smútok iných ľudí. A deti? Tak isto ako my. Cítia a vnímaju smrť hlavne vtedy, ked sa týka ich detského sveta. Ten je im najbližší...............

Monika Menyhertova

Monika Menyhertova

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

som človek s chybami..... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu